Promocje - jak na nich kupować, żeby nie żałować?

Polacy z całą pewnością mogą zaliczać się do osób, które przepadają za zakupowymi okazjami, w tym zwłaszcza za promocyjnymi obniżkami cen. To właśnie wtedy potrafimy zrobić naprawdę duże zakupy zwłaszcza, jeśli w grę wchodzą ubrania, perfumy, kosmetyki, obuwie, urządzenia elektroniczne oraz sprzęt AGD.

Nie można jednak zapominać o tym, że nie wszystkie obniżki są naprawdę atrakcyjne. Co więcej, sprzedawcy potrafią zastosować także kilka innych chwytów, którymi warto się zainteresować. Jednym z najpopularniejszych wydają się być „gratisy”. Bardzo często dowiadujemy się zatem, że w momencie, w którym zdecydujemy się na zakup określonego produktu, będziemy mogli liczyć na jakiś inny – całkowicie za darmo. Niekiedy bywa i tak, że musimy kupić kilka produktów tego samego rodzaju, ostatni z nich otrzymamy zaś za pół ceny.

Gratisy

Niestety, opłacalność „gratisów” jest wątpliwa. Bardzo często musimy za nie zapłacić, bo ich cena jest już wliczona. Bywa i tak, że zakup produktu wzbogaconego o upominek jest znacznie mniej opłacalny niż mogłoby to wynikać z prostych kalkulacji. Bywa in tak, że sprzedawca kusi nas największymi promocjami sugerując w ten sposób, że to właśnie on jest nam w stanie zaproponować znacznie więcej niż jego konkurenci.

Reklamacja towaru

Wiele osób okazuje się podatnych na tego rodzaju hasła zapominając, że nie ma rozwiązania pewniejszego niż samodzielne porównanie cen w różnych sklepach. Nie można też wykluczyć, że promocją będzie objęta tylko część towaru. Innym zabiegiem, który nadal okazuje się zdumiewająco skuteczny jest informowanie klientów o tym, że nie mają możliwości reklamowania danego towaru, pochodzi on bowiem z wyprzedaży.

Zakupowe szaleństwo

Tymczasem okazuje się, że są to informacje niezgodne nie tylko ze stanem faktycznym, ale i z polskim prawem.

Owszem, niektórzy sprzedawcy powtarzają do znudzenia, że towar wyprzedażowy nie podlega reklamacji, są to jednak deklaracje bez mocy prawnej. Pamiętajmy więc o tym, że odpowiedzialność sklepu za rzecz, która została w nim zakupiona, obowiązuje przez dwa lata od daty zakupu bez względu na to, jak bardzo nie podoba się to jego właścicielowi.

Jak zdać certyfikaty językowe porównanie i porady. Zobacz.

Zawyżanie cen

Równie nieetycznym, choć często stosowanym zabiegiem jest zawyżanie cen, które obowiązywały przed promocją. Niektórzy sprzedawcy posuwają się nawet do tego, że informując o promocji oferują towary w cenach identycznych z wcześniejszymi. Niedopuszczalne jest też umieszczanie niższej ceny na półce, a wyższej – już przy kasie w nadziei, że klient się nie zorientuje. Pamiętajmy wiec, że to cena podana na półce oraz ta, która znajduje się na metce jest tą, która obowiązuje.

Anna Paluch

Redakcja espenta.pl

Zobacz również

Galeria
O serwisie

Jesteśmy łowcami okazji

Doradzamy w zakresie oszczędzania jak i kupowania

Polomarket

Żadna ciekawa promocja nam nie umknie, dlatego śledź nas koniecznie :)